Початкова сторінка

МИСЛЕНЕ ДРЕВО

Ми робимо Україну – українською!

?

4.4.4. Я-концепція у структурі копінг-поведінки працівників податкової міліції

Корсун С.І., Ткачук Т.А.

Результати дослідження Я-концепції курсантів першого та п’ятого курсів факультету податкової міліції модифікованою методикою Т. Лірі [148], зокрема «Я-реальне» та «Я-ідеальне» подані у таблицях 4.17, 4.18 та на рисунках 4.1 і 4.2.

Таблиця 4.17. Результати дослідження «Я-реальне» курсантів факультету податкової міліції

Октанти Середні значення (М ± m) Р
Курсанти 1-го курсу Курсанти 5-го курсу
1. Авторитарність 5,1 ± 0,39 4,27 ± 0,21
2. Егоїстичність 4,6 ± 0,26 3,9 ± 0,16
3. Агресивність 4,53 ± 0,31 3,48 ± 0,15 0,05
4. Підозрілість 3,36 ± 0,34 3,85 ± 0,24
5. Підлеглість 4,12 ± 0,41 4,65 ± 0,32
6. Залежність 4,52 ± 0,17 4,87 ± 0,24
7. Дружність 5,37 ± 0,31 6,06 ± 0,26
8. Альтруїстичність 5,48 ± 0,28 6,01 ± 0,16

Курсанти-першокурсники сприймають себе як більш енергійних, активних, наполегливих, впевнених у собі (октанти «Авторитарність», «Егоїстичність», «Агресивність») порівняно з випускниками. Їм у більшій мірі притаманна впертість, наполегливість, егоцентричність, лідерські якості, практицизм, підвищене почуття справедливості у поєднанні з переконаністю у власній правоті, протидія критиці на свою адресу, прямолінійність у висловлюваннях і вчинках. Варто зауважити, що не дивлячись на вищу вираженість активних якостей порівняно з випускниками, показники за октантами «Дружність» та «Альтруїстичність» також не є низькими, що свідчить про те, що даній групі досліджуваних притаманні комунікабельність, доброзичливість, потреба справляти гарне враження на оточуючих, делікатність (таблиця 4.17 та рис. 4.1).

Курсанти-випускники сприймають себе як дружніх, уважних до інших, альтруїстичних. Вони оцінили себе як більш сором’язливих, поступливих, емоційно стриманих, довірливих, добросердечних, комунікабельних, налаштованих на співробітництво і взаємодію з іншими людьми, спроможних підпорядковуватися, слухняних і таких, які чесно виконують свої обов’язки («Дружність», «Альтруїстичність»). Меншою мірою, ніж першокурсники вони вважають себе активними, енергійними, домінантними, дистантними з орієнтацією в основному на власну думку, схильними до спонтанної самореалізації активно впливаючи на оточуючих («Авторитарність», «Агресивність», «Егоїстичність»).

Рис. 4.1. Сприйняття Я-реального…

Рис. 4.1. Сприйняття Я-реального курсантами першого та п’ятого курсів факультету податкової міліції

Де, Ав – октанта «Авторитарність»; Ег – октанта «Егоїстичність»; Аг – октанта «Агресивність»; Пз – октанта «Підозрілість»; Пл – октанта «Підлеглість»; Зл – октанта «Залежність»; Др – октанта «Дружність»; Ал – октанта «Альтруїстичність».

Я-ідеальне

Результати дослідження образу «Я-ідеальне» курсантів першого та п’ятого курсів факультету податкової міліції модифікованою методикою Т.Лірі подані у таблиці 4.18 та рисунку 4.2.

Таблиця 4.18. Результати дослідження «Я-ідеальне» курсантів факультету податкової міліції

Октанти Середні значення (М ± m) Р
Курсанти 1-го курсу Курсанти 5-го курсу
Авторитарність 5,17 ± 0,14 6,45 ± 0,36 0,05
Егоїстичність 5,37 ± 0,18 4,53 ± 0,29
Агресивність 3,92 ± 0,15 4,23 ± 0,23
Підозрілість 4,07 ± 0,22 3,21 ± 0,13
Підлеглість 4,34 ± 0,26 4,14 ± 0,24
Залежність 4,11 ± 0,21 4,31 ± 0,21
Дружність 5,65 ± 0,16 4,76 ± 0,12
Альтруїстичність 4,98 ± 0,15 4,21 ± 0,33

Курсанти першого курсу порівняно з випускниками хотіли б бачити себе більш схильними до співробітництва, гнучкими і компромісними при розв’язання проблем і конфліктних ситуацій, відповідати соціально прийнятим нормам, гнучкими у контактах, комунікабельними, доброзичливими («Дружність», «Альтруїстичність»). Проте, це не заважає їм прагнути впевненості, незалежності, спроможності до суперництва, вміння чинити супротив, почуття власної гідності, домінантності у групі, реалістичності у судженнях і вчинках («Егоїстичність», «Підозрілість»).

Рис. 4.2. Сприйняття Я-ідеального…

Рис. 4.2. Сприйняття Я-ідеального курсантами першого та п’ятого курсів факультету податкової міліції

Де, Ав – октанта «Авторитарність»; Ег – октанта «Егоїстичність»; Аг – октанта «Агресивність»; Пз – октанта «Підозрілість»; Пл – октанта «Підлеглість»; Зл – октанта «Залежність»; Др – октанта «Дружність»; Ал – октанта «Альтруїстичність».

Випускники хотіли б бути більш енергійними, впевненими, незалежними, оптимістичними, мати вплив на оточуючих, бути гарними наставниками, успішними та активними у професії та особистому житті, («Авторитарність») і менш сензитивними до впливів середовища, залежними від оцінки значущих інших, тривожними з приводу визнання в очах найбільш авторитетних особистостей групи, безкорисними порівняно з курсантами першого курсу («Альтруїстичність», «Дружність»). Вони прагнуть бути менш скептичними та схильними до критицизму, замкненими, підозрілими, екзальтованими у прояві своїх переконань, менш дистантними у групі та схильними до ідеалізації міжособистісних стосунків порівняно з першокурсниками («Підозрілість», «Егоїстичність»).

Отже, загальні показники сприйняття курсантами власних активних якостей (октанти «Авторитарність», «Егоїстичність», «Агресивність», «Підозрілість») і реактивних (октанти «Підлеглість», «Залежність», «Дружність», «Альтруїстичність») свідчать про те, що курсанти обох курсів в середньому сприймають себе як більш реактивних (залежних від обставин і впливів), ніж активних (самостійних, незалежних, ініціативних). Водночас курсанти першого курсу більшою мірою вважають властивими їм активні якості, ніж курсанти-випускники. А порівняння уявлень курсантів про бажані ними якості свідчить про те, що представники обох досліджуваних груп хотіли б бути в середньому менш реактивними і більш активними.

Результати дослідження самооцінки малодосвідчених та досвідчених офіцерів податкової міліції модифікованою методикою Т. Лірі [148], зокрема «Я-реальне» подано у таблиці 4.19 та на рисунку 4.3.

Таблиця 4.19. Результати дослідження «Я-реальне» офіцерів податкової міліції

Октанти Середні значення (М ± m) Р
Малодосвідчені Досвідчені
Авторитарність 4,14 ± 0,33 5,23 ± 0,28 0,05
Егоїстичність 4,11 ± 0,26 4,26 ± 0,31
Агресивність 4,45 ± 0,25 4,03 ± 0,34
Підозрілість 4,21 ± 0,32 4,02 ± 0,41
Підлеглість 5,62 ± 0,27 4,65 ± 0,32 0,05
Залежність 4,97 ± 0,28 4,01 ± 0,35 0,05
Дружність 5,16 ± 0,19 5,23 ± 0,26
Альтруїстичність 5,57 ± 0,22 6,14 ± 0,39

Рис. 4.3. Сприйняття Я-реального…

Рис. 4.3. Сприйняття Я-реального малодосвідченими та досвідченим офіцерами податкової міліції

Де, Ав – октанта «Авторитарність»; Ег – октанта «Егоїстичність»; Аг – октанта «Агресивність»; Пз – октанта «Підозрілість»; Пд – октанта «Підлеглість»; Зл – октанта «Залежність»; Др – октанта «Дружність»; Ал – октанта «Альтруїстичність».

Досвідчені офіцери-податківці сприймають себе як більш енергійних, активних, наполегливих, впевнених у собі, успішних у справах (октанта «Авторитарність», «Егоїстичність») і менш залежних (октанти «Залежність» і «Підлеглість»), ніж малодосвідчені. Вони вважають, що їм притаманний оптимізм, висока активність, швидка реакція, виражена мотивація досягнень, тенденція до домінування, підвищений рівень домагань, легкість і швидкість у прийнятті рішень, орієнтація в основному на власну думку, екстравертованість і мінімальна залежність від зовнішніх чинників середовища. Також досвідчені фахівці оцінюють себе як дружніх, уважних до інших, альтруїстичних. Тобто, вважають себе відповідальними у ставленні до людей, делікатними, добрими. На їх думку, емоційне ставлення до оточуючих вони проявляють у симпатії, турботі, емпатії, вміють підбадьорити та заспокоїти їх, безкорисні, часто приносять у жертву власні інтереси (октанта «Дружність», «Альтруїстичність»).

Малодосвідчені офіцери меншою мірою, ніж досвідчені, вважають себе самостійними (октанти «Підлеглість» і «Залежність»). Тобто, вони сприймають себе у більшій мірі конформними, такими, які очікують допомоги і порад від інших, скромними, з підвищеним почуттям відповідальності, схильними до звинувачень себе у випадку невдач. Проте, показники за октантами «Дружність», «Альтруїзм», як і у досвідчених фахівців є високими. Тобто, офіцери цієї групи також схильні до співробітництва, кооперації, комунікабельні, прагнуть відповідати правилам і принципам «хорошого тону» у стосунках з людьми, допомагати рідним і близьким, проявляють теплоту і дружелюбність у стосунках з ними.

У цілому малодосвідчені офіцери у порівнянні з досвідченими сприймають себе у притаманних їм властивостях з певним зміщенням їх у бік більшої залежності, несамостійності, конформності; в офіцерів, стаж роботи яких перевищує 5 років маємо більш гармонійний розподіл рівня сприйняття притаманних їм властивостей з усіх октант.

Я-ідеальне

Результати дослідження образу «Я-ідеальне» малодосвідчених та досвідчених офіцерів податкової міліції модифікованою методикою Т. Лірі подані у таблиці 4.20 та на рис. 4.4.

Таблиця 4.20. Результати дослідження «Я-ідеальне» офіцерів податкової міліції

Октанти Середні значення (М ± m) Р
Малодосвідчені Досвідчені
1. Авторитарність 5,98 + 0,36 5,02 + 0,33 0,05
2. Егоїстичність 4,63 + 0,21 4,45 + 0,22 _
3. Агресивність 4,71 + 0,41 4,24 + 0,23 _
4. Підозрілість 3,17 + 0,32 3,25 + 0,31 _
5. Підлеглість 3,67 + 0,22 3,35 + 0,21 _
6. Залежність 3,31 + 0,24 4,48 + 0,22 0,05
7. Дружність 5,78 + 0,23 5,43 + 0,21 _
8. Альтруїстичність 6,04 + 0,34 5,48 + 0,36 _

Малодосвідчені офіцери у більшій мірі прагнуть наполегливості, вимогливості, відвертості, незалежності, енергійності. Тобто, вони хотіли б набути лідерських якостей, яких на їхню думку їм бракує («Авторитарність», «Егоїстичність», «Агресивність»). Водночас вони вважають, що їм у меншій мірі потрібно бути комформними, довірливими, тривожними, інертними, невпевненими, залежними від думки оточуючих та очікувати від них допомоги і порад («Залежність»).

Рис. 4.4. Сприйняття Я-ідеального…

Рис. 4.4. Сприйняття Я-ідеального малодосвідченими та досвідченими офіцерами податкової міліції

Де, Ав – октанта «Авторитарність»; Ег – октанта «Егоїстичність»; Аг – октанта «Агресивність»; Пз – октанта «Підозрілість»; Пд – октанта «Підлеглість»; Зл – октанта «Залежність»; Др – октанта «Дружність»; Ал – октанта «Альтруїстичність».

Досвідчені фахівці хочуть у меншій мірі тривожитися з приводу відповідності соціальним нормам поведінки, приносити у жертву власні інтереси, бути менш безкорисними, конформними, емоційно нестійкими («Дружність», «Альтруїстичність»). Проте бажаність мати вольові лідерські якості: наполегливість, впертість, оптимістичність, активність, енергійність є також високою про що свідчать експериментально отримані показники за октантою «Авторитарність». Водночас вони прагнуть бути менш поступливими, залежними, інтровертованими, невпевненими у собі, схильними до рефлексії («Підлеглість», «Залежність»).

Отже, загальні показники сприйняття малодосвідченими та досвідченими офіцерами-податківцями власних активних якостей (октанти «Авторитарність», «Егоїстичність», «Агресивність», «Підозрілість») і реактивних (октанти «Підлеглість», «Залежність», «Дружність», «Альтруїстичність») свідчать про те, що досвідчені офіцери сприймають себе більш активними, ініціативними, незалежними порівняно з малодосвідченими. Офіцери, стаж роботи яких не перевищує 5 років вважають себе більш залежними та підлеглими. А порівняння уявлень офіцерів про бажані ними якості свідчить про те, що представники обох досліджуваних груп хотіли б бути менш залежними, конформними, сором’язливими, слухняними. Варто зауважити, що прагнення набути лідерських якостей: наполегливості, ініціативності, впевненості у малодосвідчених офіцерів виражене сильніше.

Результати дослідження самооцінки курсантів та офіцерів податкової міліції модифікованою методикою Т. Лірі подані у таблицях 4.21 і 4.22 та на рисунках 4.5. та 4.6.

Таблиця 4.21. Результати дослідження образу «Я-реальне» курсантів та офіцерів податкової міліції

Октанти Середні значення (М ± m) Р
Офіцери Курсанти
1. Авторитарність 4,67 ± 0,22 5,3 ± 0,39
2. Егоїстичність 3,18 ± 0,19 4,6 ± 0,26
3. Агресивність 4,21 ± 0,28 4,93 ± 0,35 Р < 0,05
4. Підозрілість 3,24 ± 0,27 5,15 ± 0,32
5. Підлеглість 5,42 ± 0,32 5,74 ± 0,41
6. Залежність 4,37 ± 0,25 4,77 ± 0,34
7. Дружність 5,69 ± 0,26 5,78 ± 0,31
8. Альтруїстичність 5,57 ± 0,33 4,71 ± 0,28

Рис. 4.5. Сприйняття Я-реального…

Рис. 4.5. Сприйняття Я-реального курсантами та офіцерами податкової міліції

Де, Ав – октанта «Авторитарність»; Ег – октанта «Егоїстичність»; Аг – октанта «Агресивність»; Пз – октанта «Підозрілість»; Пд – октанта «Підлеглість»; Зл – октанта «Залежність»; Др – октанта «Дружність»; Ал – октанта «Альтруїстичність».

Курсанти порівняно з офіцерами оцінили себе як більш схильних до лідерства, скептицизму, активних, впевнених у собі, високотривожних, емоційно нестійких, орієнтованих на досягнення успіху, добросердечних, чуйних, щирих, поступливих, налаштованих на тісне співробітництво і таких, які легко і швидко приймають рішення. Вони проявляли залежність в оцінці себе від думки оточуючих їх людей, але все ж таки здебільшого орієнтувалися на власну думку, легко вступали в контакти з іншими людьми та міняли соціальні ролі, були чутливими до емоційного стану інших, проявляли дружелюбність. Майбутні офіцери прагнули справляти приємне враження на оточуючих, подобатися їм, були схильні ідеалізувати гармонію міжособистісних стосунків. Вони відмічали у себе оптимізм, емоційну захопленість діяльністю, сприйнятливість щодо впливів середовища.

Офіцери оцінювали себе як менш впевнених у собі порівняно із курсантами, але таких, які виконують функції лідера, вимогливих, прямолінійних, наполегливих у досягненні мети, схильних до вираженого скептицизму, високотривожних, емоційно нестійких, таких, яким іноді важко прийняти рішення.

У результаті порівняння показників за аспектом «Я-реальне» офіцерів та курсантів податкової міліції виявлено, що більш висока самооцінка курсантів порівняно з офіцерами дозволяє їм ефективно контролювати стресову ситуацію і на цій основі вибирати джерела соціальної підтримки, вид і обсяг необхідної допомоги. Про це свідчить, за результатами даного дослідження, і домінування стратегії «розв’язання проблем» та «пошуку соціальної підтримки» у структурі їх копінг-поведінки, а також рівномірний розподіл показників сприймання соціальної підтримки від такої соціальної мережі як сім’я, друзі та значущі інші.

Нижчі показники образу «Я-реальне» офіцерів може свідчити про те, що низька самооцінка особистісних якостей не дозволяє їм ефективно здійснювати контроль в стресових і проблемно-конфліктних ситуаціях, які часто зустрічаються у їхній професійній діяльності. Саме через це вони відчувають невпевненість щодо виконання службових обов’язків та ускладнення у виборі адекватних стратегій для розв’язання проблем. Недостатній розвиток даного копінг-ресурсу сприяє засвоєнню авторитарних методів впливу на суб’єктів господарювання, колег та знайомих, використання яких сприяє розвитку розчарування у виборі професії, небажанню працювати в органах державної податкової служби України та звинуваченню у своїх невдачах інших.

Саме через це офіцери-податківці, які мають низьку самооцінку почуваються невпевнено у процесі виконання своїх професійних обов’язків, прагнуть скоротити до мінімуму міжособистісті стосунки з колегами, висувають необгрунтовано високі вимоги до оточуючих, не враховуючи індивідуальних можливостей і особливостей кожного окремо, що і є причиною дезадаптації та неефективного протистояння стресам.

Я-ідеальне

Образ «Я-ідеальне» є особистісним конструктом, який входить у структуру самооцінки, функція якого полягає у стимулюванні і перебудові елементів особистісної і професійної самосвідомості. «Я-ідеальне» є найбільш надійним показником, який дозволяє прогнозувати зусилля, до яких вдається індивід і результати його діяльності.

Таблиця 4.22. Результати дослідження образу «Я-ідеальне» офіцерів та курсантів податкової міліції

Октанти Середні значення (М ± m) Р
Офіцери Курсанти
1. Авторитарність 5,57 ± 0,34 6,76 ± 0,33 Р < 0,05
2. Егоїстичність 4,09 ± 0,21 5,33 ± 0,22 Р < 0,05
3. Агресивність 3,92 ± 0,28 4,23 ± 0,23
4. Підозрілість 1,77 ± 0,23 2,55 ± 0,33 Р < 0,05
5. Підлеглість 3,45 ± 0,23 3,24 ± 0,25
6. Залежність 3,31 ± 0,24 3,28 ± 0,23
7. Дружність 5,88 ± 0,36 5,90 ± 0,29
8. Альтруїстичність 5,92 ± 0,36 6,22 ± 0,36

Рис. 4.6. Сприйняття Я-ідеального…

Рис. 4.6. Сприйняття Я-ідеального курсантами та офіцерами податкової міліції

Де, Ав – октанта «Авторитарність»; Ег – октанта «Егоїстичність»; Аг – октанта «Агресивність»; Пз – октанта «Підозрілість»; Пд – октанта «Підлеглість»; Зл – октанта «Залежність»; Др – октанта «Дружність»; Ал – октанта «Альтруїстичність».

Курсанти порівняно з офіцерами прагнуть більшої оптимістичності, активності, енергійності, впевненості у собі, домінантності та успішності, намагаються бути незалежними від думки інших, наполегливими у досягненні цілей, відвертими. Вони хочуть керуватися у житті більшою вираженістю мотивації досягнень, легко і швидко приймати рішення та у мінімальній мірі залежати від думки оточуючих та чинників середовища. («Авторитарність», «Егоїстичність», «Агресивність»).

Офіцери в ідеалі хотіли б бути менш підозрілими, скептичними, егоцентричними, недовірливими та критичними у ставленні до оточуючих. Вони хочуть бути менш замкненими, уособленими, конформними, поступливими, довірливими («Підозрілість»). Нині діючі податківці не прагнуть переоцінки власних можливостей, дистантності у стосунках з оточуючими, прояву вираженого почуття суперництва, яке проявляється у прагненні посісти уособлену позицію в групі та домінантності, яка у меншій мірі звернена на загальні з групою інтереси («Авторитарність», «Егоїстичність»). Висока критичність у ставленні до колег та суб’єктів господарювання, підвищена сенситивність до критичних зауважень на свою адресу чинять перешкоди професійній діяльності і є причиною появи труднощів в інтерперсональних контактах.

Варто зазначити, що представники обох груп поряд з прагненням набути вольових лідерських якостей також прагнуть до кооперації та співробітництва з оточуючими, хочуть відповідати правилам і принципам «хорошого тону» у стосунках з людьми, бути комунікабельними, емпатійними, делікатними та добрими.

Отже, в офіцерів і курсантів діагностовано недостатній рівень сформованості самооцінки (Я-ідеальне і Я-реальне). В обох обстежуваних групах досліджуваних відмічена тенденція розвивати і поглиблювати у себе суперечливі риси, які перешкоджають професійній адаптації і вибору адекватної поведінкової позиції у професійній діяльності. Занижена прогностична самооцінка в офіцерів та курсантів як суб’єктів професійної діяльності входить у протиріччя з необхідністю прийняття постійних професійних рішень і вибору адекватних варіантів міжособистісної взаємодії з суб’єктами оподаткування.