Початкова сторінка

МИСЛЕНЕ ДРЕВО

Ми робимо Україну – українською!

?

3. Готується вистава

Улас Самчук

Сергій Макарів мав дивну звичку посміхатися в ус. Сидить, курить цигарку, пускає густо дим і міркує. Лається зрідка, зате з чуттям. З часу, як завів люльку та почав залицятися до Мокрини, життя дещо змінилося. Став веселіший.

– Ех, люлька моя. Закурим, що? Тягни, Сергію, бакун!

І закурював, дим ішов, колотився над Сергієвою розкошланою головою. Не було іншої жури, але хто без жури живе. Почав Сергій журитися, що так ось жити не годиться. Батько батьком, Мокрина Мокриною… Але й поза тим є світ. Не міг його бачити. Село вузьке. Тоді брав книги й просиджував цілі ночі. Раз до Крем’янця пішов і приніс великого Шевченка в кожусі. Вправив його в саморобну рамку й примостив біля святих. На дворі також зробив відзнаку. На липових дверях клуні вирізав тризуба, а навколо нього три літери У. Н. Р. «Це від чортів», – казав він і посміхався в усі.

Мав він клопіт з батьком. Занадився старий до Теклі… А Текля Мокринина сестра. Макар вже давно вдівець і може женитися. Це сердило і Сергія і Мокрину.

Володько знав Сергія давно, ще зі школи, але сприятелювався з ним перед роком. Заходив, приносив ту, чи іншу книжку. Часом ішли за село, за хутори. Сідали десь збоку й говорили.

Після цього Сергій попав спочатку в Просвіту, далі почав арифметику вчити. Потім перейшов до алгебри. Все це йому подобалось.

І цього вечора Володько зайшов до Сергія. У хаті ще не світилося.

– Добрий вечір! Сергій дома? – дивиться Володько у темряву й нічого не бачить…

– Зачодь, заходь, – відповідає з темряви голос. – Мотре! Засвіти! – гукнув на сестру.

– Ні! Краще вийди на двір, – сказав Володько.

Сергій вийшов. У зубах у нього сторчить люлька. Міцно потиснув і тріпнув Володькову руку.

– Де був? – проговорив грубо й уривно.

– У Дермані. Ховав семинарію, – так само коротко відповів Володько.

– А я вчора гуляв. Була на другій горі музика. Ти б коли зайшов… Не каявся б… А що нового?

– От хочу виставу робити… – відповів Володько. Йшли поволі до вулиці.

Сергій здивувався.

– Ти? – крикнув він.

– Я. Розуміється. А ти також… Притягни інших хлопців. Потребуємо хор.

– Це було б діло, – зазначив Сергій. – Тепер думаєш робити? – запитав він знову, ніби не вірив.

– Ну. Думаю тепер. Я вже все обдумав. Потребуємо хор. Хто тут добрі співаки? Антін? Ще хто?

– Є досить. Тільки, чи підуть? Десь скоро мають вернутися з війська Йон, Демид та Ілько. Сама артилерія. Баси. Ну, нічого. Я цього допну, – додав він по короткій надумі.

Поки дійшли до дерманских хуторів, справа була обговорена. Повернули назад. Володько мав багато що розповісти своєму приятелеві. Дійшли аж до церкви.

У Левинських світилося, і Володько відважився вступити до них, не зважаючи на час.

Його дуже радо зустрів Роман, одначе він хотів говорити з панною Ольгою. Тимчасом усівся в їдальні, де світилась на столі мала нафтова лампа. По часі увійшла панна Ольга. Була у квітчастому шлафроці, коси незаплетені, тільки зв’язані на потилиці стрічкою.

Обережно почав говорити про своє підприємство.

– Я ще ніколи не грала на сцені, – казала панна Ольга. Вона віднеслася до цього поважно. Володькові не тяжко було вмовити їй, що грати на сцені зовсім легко. Це ж цікаво, ні?

Прийшов зі школи пан Гліб. Довідався в чім справа й підтримав Володька. Панна Ольга погодилася.

Потім усі пили чай. При цьому ціла родина поважно обговорювала справу вистави. Кожний щось пропонував своє, один тільки Саша мовчав і не втручався до цього.

Пізно вночі Володько вернувся додому. Мав добрий настрій. Йому здавалося, що починає жити.

– А можливо й піде! Чому б не пішло? – говорив собі. Уявляв усе наперед. Сцену, декорації, артистів, публіку. Маленьке це діло, але всежтаки… Та ж це село стоїть на цьому місці багато століть… А чи бачило воно у себе театр? Ніколи. І от приходить Володько, починає думати про це, шукає людей… Це ж дуже цікаво. Зводити тих людей, вибирати з них кращих і казати: от ти роби так. А ти знову так. Всіх стягати, всіх… Ставити їх на їх справжньому місці, вчити говорити правдиві слова, ще нечувані тут і небувалі…

Така справа захоплювала Володька. На другий день говорив з панною Розою. Її не треба було вмовляти. Накинулася сама, бо їй так смутно у дядька. Вічно тільки сяде, виставить черево й сопе. А яку дістане ролю?

Володько сказав:

– Матір.

– Матір? Стару? – перелякалася Розочка. Я ж молода. – Образилася. Володькові щось треба казати.

– Матір найпочесніша роля в житті, – сказав Володько. Хотів ніби жартома, але вірив у свої слова. – Це досить тяжка й відповідальна роль. Це одна з головних. Там є ще дочка, але що дочка. Мізерна ролька… – і Володько забожився.

Все-таки Розочка погодилась.

За пару днів усе полагоджено. Пан Гліб відпустив у школі своє помешкання. Хотіли клас, але клас не можна. На такі речі клас не можна дати. Обійшлися без класу. Почалися проби. Одночасно стали говорити по селі про «кумедію». Чутки добігли до Андрія Андрійовича Рони. Як можна, що його не запросили? Це дуже дивувало пана Рону. Одного вечора сам прийшов і запропонував свої режисерські послуги.

І це було до речі. Сам Володько не зовсім добре справлявся з цим.

Пан Рона вже поважний пан. Він був у Києві, Петрограді, Москві. Він мав знайомства з відомими артистами. Він сам грав і навіть сам писав п’єси. Нарешті у нього на носі пенсне… Володько навіть здалека не міг рівнятися до пана Рони. Андрій Андрійович одразу все перевернув по-своєму. Того поставив там, того там. Той мусить говорити так-то, робити такі-то рухи. Кожний голос має своє місце. Розуміється…

І справа пішла.

Кожного вечора в кімнаті пана Гліба повно молоді. Світиться велика лампа. Вікна завішені. Зі стіни дивиться Шевченко…

На дворі дощ і темно… Зовсім темно, хоч око виколи… Західній вітер нагнав повно хмар з океану. Полився нудний дощ. Поля розмокли, дороги розмокли, стріхи розмокли. Дим не піднімається догори, а котиться по мокрих стріхах, по зболоченому подвір’ю, по костриці на городі. Ворони сумно чистять свої дзьоби, зрідка, невдоволено крякають і перелітають з города на город. Горобці зашиваються під стріхи й там мовчки сидять, мов покарані. Собаки по ночах виють з нудьги. Одні п’яниці розкошують у такі дні. Цілі довгі вечорі просиджують у Габеля, а вертаючись додому, виспівують «голоту», або «прощай ти, город, прощай, Кавказ…»

Цієї осени по селі йде чутка: будуть театри. Так. Будуть театри. Чутка перелазить з хати до хати. Сьогодні тут, завтра на другому кінці під Одерадівкою. На всіх вечорницях, у Габеля, у козака. П’яні й тверезі всі гуторять про театри. Кажуть, ніби переодягнуться й будуть говорити до ладу, і все смішне. Нікого тепер не впускають до школи. Кожного вечора там люди під вікнами, але до середини не пускають. Готуються…

До Матвія та чутка давно дійшла, але він довго мовчав. Володько до цього часу сидів дома, а тепер зникав кожного вечора. Дощ не дощ, болото не болото, а він іде. Коли вертається, ніхто не чує. Це не по-господарському.

– Знаєш що? – заговорив одного разу батько. – Ти вже виріс і маєш свій розум. Театри театрами, але господарство перва річ. Кажу: не забувай господарства… Он, кажуть, поліція вже розпитувала про тебе… Це казав козак…

– Ви боїтесь поліції? – запитав зненацька Володько. Матвій збентежився.

– Ну… То ні… Але…

Володько перебив старого:

– Тату. Я знаю, що роблю.

На цьому їх розмова скінчилась. Матвій відійшов. Пробувала ще говорити мати.

– Завжди не сидів, завжди шукав на себе лиху годину… А прийдуть, а заберуть тебе…

– Не прийдуть і не заберуть. Не бійтесь, – коротко відповів матері. А сам ішов далі. Не мав часу на довгу розмову. Жив. Був між людьми. Чув і бачив їх. То в Левинських, то в Сергія. Говорив, говорив, говорив. Сперечався з паном Глібом, повчав Сергія, грав ролю Тимоша, співав «Ой, що ж то за шум», сміявся, танцював з панною Женею, що недавно приїхала гостювати до Левинських. Ольга вмовила її, і та приїхала.

Часом заходив до Андрія Рони. Пили чай і розмовляли про Ібсена. Потім переходили на політику. Рона переконує, що треба владі скоритися. Влада є влада. Дурна чи розумна, але влада. Але, розуміється, не можна зложити руки й сидіти. Треба робити.

Володько має на ці речі свій погляд.

А проби йдуть. Скоро вистава. Треба від староства дозвіл. Написали прохання, приложили марки, Володько випросив у батька коні й поїхав.

Староство. Червоний, поверховий будинок. Над дверима овальна вивіска, орел і напис. Вузький коридор, направо двері, наліво двері… Просто сходи на поверх. Прохання приймають на поверсі. Там молодий пан у френчі. Довгі ноги, руки, пальці… Володько подав йому прохання. Той подивився й по часі сказав:

– Мусите додати до прохання два примірники п’єси.

– І більше нічого? – запитав Володько.

– Нічого.

Володько побіг до міста, обпитав у всіх книгарнях, чи не можна купити два примірники п’єси. Не знайшов. Прийдеться ту річ два рази переписати. Від’їхав додому, взяв собі на допомогу Романа й за два дні знову з’явився у старостві. На цей раз пішки.

Ага. Це він. Добре. Прошу почекати внизу до другої години, поки пан староста розгляне ваше прохання й наложить резолюцію.

Володько сходить вниз і чекає. Почекальня досить йому відома. Чекав тут аж три дні разом з батьком і мат’ірю, коли перед роком мусіли брати легітимації. Велика, простора з поганим, недокінченим помостом кімната. Навкруги брудні, недбало зроблені й небарвлені лави. Двоє дверей, наліво й просто. Двоє великих, барвлених червоною барвою вікон. На стінах оголошення про недавно розстріляних бандитів, великий державний орел і портрет начальника держави в мацєювці та сивому вояцькому френчі.

На всіх лавицях сидять люди. Багато з них не мають де сісти, через те стоять, а невибагливіші сидять просто на затоптаній, брудній долівці й сумно дивляться перед собою. З тих, чи інших дверей час від часу виходять урядовці, проходять через почекальню й зникають у інших дверях. Часом когось покликають. Тоді з тих дверей, що напроти, виходить молодий у сірому одязі зо шрамом на чолі панок, дивиться насупленими очима по кімнаті й кличе.

Хтось, десь встає, двері зачинаються і по часі виходить знову. Вигляд його сумніший від осінньої ночі. Він щойно був у карного референта пана Ліванського. Входять нові люди. Ось привели поліцаї юрбу закордонців. Піймали їх на кордоні, коли переходили купити сірників, мила чи соли. Всі обідрані, виснажені. Ноги, здебільша, босі, дивляться навкруги розгублено, дико.

Всі, хто тут не є, так само як і Володько, чекають до другої години, щоб дістати резолюцію від пана старости. Дехто тяжко зітхає, ось там тихо плаче старша жінка, тисне в собі кожний звук, тільки сльози не в стані затиснути. Витікають з глибоких, запалих очей і течуть по щоках. Вона вже навіть не підтирає їх.

Час тягнеться поволі, ліниво. Ті, що стоять, (а між ними й Володько), переступають з ноги на ногу, або виходять, щоб трошки пройтися.

У дві години у дверях з’являється карний референт з цілою купою паперу в руках. Починає читати вироки. Піднімається плач, крики. До діла приходять поліцаї і відводять кого треба.

Володько довідується в своїй справі таке:

– Пан референт, що дає дозволи на вистави, не встиг переглянути його прохання, і через те ви мусите прийти ще раз…

– А коли? – запитав Володько. Настрій його впав дуже низько, так що й голос відмовляється висловити якесь слово.

– Ну, прийдіть так за днів три.

За три дні Володько з’являється знову. Знизу його послали нагору, звідти знов униз. Унизу урядовець розсердився і заявив, що він з тим на має нічого спільного й хай знову йде нагору число дверей п’ять.

Володько ще раз піднявся на горішній поверх, несміливо вже застукав і несміливо увійшов. Кілька столів і кілька за ними урядовців. Володько підходить до першого, що сидить наліво… Лисий такий, з чорною, зарослою волоссям, латкою коло правої брови.

– Прошу ласкаво так і так.. Я…

Але Володько не скінчив свого речення. Урядовець видно зовсім його не слухає, насупив брови, очі його забігали.

– Ви що? – визвірився він на Володька. – Куди ви зайшли? До коршми? Чи до уряду?

Володько відчуває, що блідне й здивовано знизує плечима. Дивиться на себе, помацав у руці кашкета.

– Руки! – ще сильніше крикнув урядовець. – Де ваші руки? Як ви їх тримаєте?

Володько аж тепер помітив, що підступив надто близько, щоб його краще почули, і що його руки туркнулися пальцями до урядового столу. Він швидко, ніби від гарячого, відриває руки, відступає кілька кроків назад, починає сильно хвилюватися, забуває всі чужі слова й не може як слід пояснити, чого властиво йому треба. А урядовець все кричить:

– Вже час навчитися державної мови! Лепече чорт зна що, пся-крев!

І після цього урядовець відсилає Володька до сусіднього столу. Там сидів пан з золотими зубами й трошки привітнішими очима. Володько обережно пояснює, чого йому треба. Пан з золотими зубами заявляє, що пан староста принципово погоджується дати дозвіл, але необхідно, щоб хтось з села, і то людина старша, взяв на себе відповідальність за хід вистави й забави.

– А без того не може бути? Я… – почав було Володько, але урядовець негайно його перебиває: – Прошу зайво не розмовляти. Раз сказане треба розуміти належно. До побачення!

Володько поволі спускається вниз, виходить зо староства, йде вузьким хідничком. Сором, ганьба, зневага. Отямився геть за містом, коли опинився сам серед широкого поля рідної землі. Сіре осіннє небо, західний вітер, грязька, нерівна дорога. Перед ним п’ятнадцять кільометрів дороги. На щастя допав Володька один дядько з села й трохи його підвіз.

Після цього Володькові вже не хотілося більше йти за дозволом, але ж як бути? Невже при першій неприємності, при першій невдачі ганебно відступити, здатися? А може поскаржитися на урядовця? Подати його до суду? Андрій Андрійович, що сам служив у старостві й добре знає тамошні відносини, сказав:

– Скаржитися на нього марна річ. Кому скаржитися? Він завжди найде проти вас аргумент, знайде свідків, а що ви? Одно, що зробите, що вам після того не видадуть ні одного урядового папірця.

Володько ликнув образу, затаїв гнів, заручився «відповідальністю», що взяв на себе Андрій Андрійович, випросив у батька коня й опинився знов у старостві. По короткій мандрівці зверху вниз і навпаки, та після очікування мало не до другої години, Володько довідується, що дозвіл буде готовий завтра. Може прийти за ним хтонебудь.

При виході в коридорі Володька зупинив молодий, русявий з гострим носиком у гранатовому одязі панок. ,

– Так ви з Тилявки? – запитався він посміхаючись.

– Так, – відповів Володько.

– І значить робите там виставу? – питає той далі.

Володько відповів.

– Ви зветесь Володимир Довбенко? – тягне панок все далі.

Володько підтвердив.

– А хто там бере на себе відповідальність?

Довідався.

– Ага. Знаю, знаю. Ну, нічого. Дозвіл дістанете… Коли сказав пан референт?

– Завтра.

– Ну, значить завтра й дістанете. Дуже приємно. До побачення, пане Довбенко.

Панок пішов дерев’яними сходами наверх, а здивований Володько вийшов на вулицю, сів на коня й помчав додому.

Додому прибув досить пізно. Кінь зовсім задрипаний, сам втомлений, розбитий, голодний. Батько невдоволений. Нічого йому не згадував про свої пригоди в урядах, мовчки вислухав його нарікання, мовчки наївся й одразу відійшов у село.

– Е-е-е, – казала Настя. – Поки росте, доти хоч маєш його дома. А тепер… Хто знає, де він ото ходить і що робить. Дома стільки скрізь роботи. Молотилка на носі, гній треба викидати, навіть січки нема кому нарізати. Дрова сама он цюкаю, що мені аж спина тріщить… Коли б хоч сокира людська, а то такий тягар, що ледви двигаєш…

На другий день за дозволом післали Сергія. Володько мав досить роботи. Треба замовити оркестр, приготовити сцену, упорядкувати залу. Крім того Сергій має зайти до позичальні перук і взяти їх кілька.

Володько цілий день працював. З ним працювало кілька хлопців, яким пообіцяли на чарку. Носили дошки, тесали, збивали сцену, упорядковували лавки, бігали, хвилювалися. Піт густим горохом стікав по чолі, змокріла спина. Працював, як віл, як добрий кінь. Не ходив, а бігав, давав накази, планував, обдумував кожну дрібницю… І до вечора недокінчена клуня обернулася в театральну залю.

Пізно вечором прийшов Сергій. Приніс перуки, барви, все, що потрібно для сцени, тільки не приніс дозволу. Чому? Бо дозвіл ще вчора пішов через «постерункового» угорської поліції.

Нарешті все готове. На «шкальні», на магазині, на Соловейовому паркані коло Гершка розліплені великі плакати. Лапаті червоні літери з велетенськими знаками оклику скликають народ на виставу. По всіх хатах, на дорозі, чи у Габеля тільки й мови, що про «театри». Оркестр найнятий, хор вимуштрований, артисти знають свої ролі.

Приходить день вистави. Неділя. Небо з рання похмуре, і час від часу накрапає дощик. Не дивлячись на це, з самого рання юрби дітвори товчуться коло клуні Якова. Ще все зачинене, ще Яковова жінка гонить їх з подвір’я «під сто чортів», ще навіть Володько не прийшов у село, але скрізь, по всіх вуличках, на перелазах збираються гурти дівчат, хлопчаків, часом і якийсь парубок цікавіший так, ніби між іншим, пройдеться коло Якова й кине кілька поглядів на подвір’я. Навіть і старші, поважні дядьки, що все ще посміхалися «з театрів», все ближче підступають до Якового подвір’я, розважаючи про погоду, врожай і різні селянські справи.

Найкращі дівчата, як Настя Михайликова, як Ганка, як Тетянка Овсійова, як Наталка «з тамтої гори», і багато інших повбиралися на сьогодні, як на Великдень. Найкращі спіднички, панчішки, черевички, блузки, тоненькі безрукавки, ніби у літі, черевички-човники. Ніби панянки з міста. Що ж. У церкві співають. Треба знати, як між люди виступити.

Вулицей проходять все нові й нові юрби людей, ніби на відпусті. Перед плакатами весь час стоїть натовп. Читають по літерах, що й де написано, розтовкмачують один одному…

На щастя перед полуднем і день повеселішав. Хмари поволі розповзлися, небо показало кілька блакитних лат, час від часу й сонце почало проглядати і, коли люди зїли полуденок, стало зовсім гарно та тепло, ніби спочатку осени.

Подвір’я Якова вже повне людей. Дівки, парубки, старші хазяї, навіть старі діди, що курять люльки та спльовують. Вже й Яковиха нічого не порадить з ними. Володько випросив у неї стола, поставив перед новою клунею, накрив білим настільником і посадив Сергія продавати білети.

Після вийшов до людей і промовив:

– Сьогодні в нашому селі вперше буде театр. Самі побачите, що то буде, а буде то дуже гарне… Тільки той, що хоче бачити, мусить купити собі квиток. Інакше його не пустять. Ось тут хто хоче може вже наперед купити, бо може так статися, що й не вистане їх всім.

Всі слухали Володька з увагою, але ніхто не йшов купувати квитка. Сергій сидів за столом, дивився на людей, люди на нього, проходив час, але ні один не вийшов з юрби за квитком.

Сонце хилилось до заходу. Нарешті десь там, починаючи від «шкальні», заграла духова музика. Веселі, радісні звуки маршу бадьоро вирвались і рознеслись по селі. Затремтіло село, зашуміло, затріщали перелази, замиготіли по всіх городах, по стежках жіночі одяги, і не дійшла музика до Якової садиби, як вже за нею тягнулась сила народу. Здавалось, ціле село піднялося. Вуличку, що вела до Якова й весь двір залили по береги. Не можна було протиснутись…

Але Сергій все сидів перед столом і чекав… Почали потрошечки, обережно підходити… Виймали з вузликів зімняті марки, питали чи не можна б купити дешевше. Ось якась дівчинка виймає три яйці й просить благально пропустити її. Друга непевно підходить, довго дивиться на Сергія, довго міркує… Нарешті просить пустити її на борг. Завтра вона принесе гроші. Божиться, що принесе. Тепер якраз не має, а додому далеко.

– То ще ж досить часу. Ще можна побігти додому і вернутися, – каже Сергій. Але дівчина боїться бігти додому. А що як вона піде, а тут почнуть без неї. Вона й завтра заплатить. Хіба ж Сергій не знає її.

Але Сергій сьогодні не знає нікого. Як тільки музика зайшла до клуні, як тільки прорвалась несмілість, як тільки всі переконалися, що нікого не пустять задурно, – навалились до столу всі нараз. Почалась метушня. Задні тиснулись, передавали гроші через передніх. Сергій впевняв, що всім стане квитків, Володько прибіг, побачив таке й побіг шукати ще одного продавача. Знайшов Олега, що приїхав на виставу, і просив його помогти Сергієві.

У дверях клуні стали два здорові, плечисті парубки. В середині знову два впорядчики. Народ хильнувсь, мов повінь. Володько не встигає давати розпорядки… Одні просяться пропустити їх без грошей, інші щось питають, ще інші скаржаться. У дверях счинився крик і гамір. Два п’яні парубки лізли без квитків, але їх зупинили.

– Назад! Не бачиш, тут варта?

– Пшол! Що мені варта. Пускай!

І тиснеться далі… Але не встиг дійти до порога, як міцні руки схопили його за комір, і той, мов лантух, полетів на подвір’я. Регіт, крик. П’яний зірвався, кинувся битись, та з’явилось ще кілька впорядчиків, і він відійшов…

Сонце зайшло, засвітились лампи. Клуня набита людьми й зачинена. Більше не влазить. Грає музика. Сцена закрита завісою з ряден. Навколо клуні стоять люди, що не встигли дістати квитка. Малі хлопчики, мов кліщі, повпинались у стіни клуні й крізь щілини дивляться цікавими очима до середини. Інші їх відпихають, бо хочуть собі поглянути…

– Петре, Петре! Пусти ще мене! Ти вже надививсь.

– Гнате! Дай я ще побачу. Лиш трошки!

– Тож там ще нічого нема. Сам нічого не бачу.

– Ага, нема… А дивиться. Пусти, пусти! Я тільки трошки…

Інші знову дряпаються на стріху, або приносять підставку, щоб стати вище й дивитися.

– Не тягни! Ти, халєро! Не тягни! Куди лізеш. Впадемо всі!

Гу-у-ур-р-р! Підстава звалилась, і все полетіло. Починається бійка. Михалко кинувсь на Івана, Іван божиться, що винен Микола, Микола спихає вину на іншого. Вибігає впорядчик і відгонить всіх, бо такий крик, що музик не чути.

На залі гамір, ніби в набитому вулію. Музика тне безупину. Спереду сидять почесні гості. Он і комендант угорської поліції. Коло нього розложився з жінкою Габель. Приїхала й стара пані Неоніла Адріанівна, мати Андрія Андрійовича. Гольденберги цілою родиною – Мошко, Маня, Рая, Соня, Іцко… Там також місце для панни Галі, що сама не грає, але занята разом з іншими на сцені, там Саша й Лінкерт. Обидва вже встигли випити й мають веселий настрій.

На сцені тиха, швидка метушня. Артисти одягаються. Андрій Андрійович характеризує, намазує барвами. Володько запізнився, бо весь час бігав скрізь, де тільки треба, прибіг, швидко почав одягатись. За хвилину зробився рожевощоким, здоровим, в широких штанях з брилем на голові, парубок.

Перед ним Роман, але це не Роман. Ніхто його не пізнає тепер. Вуса, чуприна під китицю, чемерка й люлька в зубах. Оля стала дівчинкою. Веселою, доброю у білій, трішки вишитій сорочці, боса. Вона стрібає, сипле очима сміх, танцює тихо. І Роза Габльова змінилась. Свитина, очіпок, запаска. Очі підведені, зморшки… І багато інших… Всі тут, всі на місці чекають… Ось тільки завіса відхилиться.

– Дзвінок, дзвінок! – тихо наказує Володько. – Антоне, Ільку, Демиде! На місця! Хор! Займайте всі місця! Пам’ятайте, що перше співати! Я вам дам знак рукою! Махну отак – «Гиля-гиля». Отак – «Ой, що ж то за шум». Розумієте? Ну так. Другий дзвінок! Подивіться, чи вже всі всілися! Але тихо!

Андрій Андрійович розміщає першу яву.

– Олю! Розо! На місця! Ви, Розо, трішки схилені, голова оперта на руку. Ви уважно слухаєте вашу дочку. Оля сидить, руки в пелені, уважно дивиться на свою матір, оповідає свій сон, свої скорботи, хоче, щоб мати зрозуміла її. Ну! Добре! Готово! Можна третій дзвінок…

– Дзвінок! – тихо говорить Володько. – Всі за лаштунки! Суфлер! Увага!


Дія цього розділу відбувається восени 1922 року.

прощай ти, город – достеменно таких рядків Інтернет не знає. Можливо, це зіпсоване «Прощайте, гори, прощай, Кавказ». В основі лежить кубанських козаків: «Прощай, станиця, прощай Кавказ», яка породила .

Подається за виданням: Самчук У. Волинь. – Торонто: 1969 р., т. 3, с. 34 – 47.