Початкова сторінка

МИСЛЕНЕ ДРЕВО

Ми робимо Україну – українською!

?

3.1.4. Кораблі-пам’ятники на заплаві Дніпра у Києві

Парнікоза І.Ю.

Здавна Київ і Дніпро нероздільні. З Київської Гавані в різний час вийшли не тільки лодії чи баржі, але й справжні бойові кораблі. Деякі з них повернулися на Дніпровські береги після війни, щоб стати пам’ятниками нашого трагічного минулого. Проте ми досі не маємо свого музею річквового флоту, чи хоча б корабля-музею. Продовжуємо екскурсію заплавою Дніпра в пошуках…кораблів!

1. Монітор «Железняков»

На території Рибальського півострова знаходиться меморіальний Парк моряків, де 1967 р. встановили низьководний броньований річковий корабель монітор «Железняков» – єдиний з моніторів Київської побудови, що вцілів у боях Великої Вітчизняної війни. Закладено корабель на заводі "Ленінська кузня " у Києві 25 листопада 1934 р., спущений на воду 22 листопада 1935 р. До строю він став 6 листопада 1936 р. Водотоннажність 230 т, потужність дизелів 280 л. с., швидкість ходу 8,8 вузла. Довжина найбільша 51,2, ширина 8,2, осадка 0,88м. Бронювання: пояс – 20, палуба – 16 мм. Озброєння: дві 102-мм гармати, чотири 45-мм гармати і чотири кулемети. У червні 1940 р. в Ізмаїлі стали створювати Дунайську флотилію. В її завдання входило підтримувати прирічні фланги сухопутних військ і десантів, висаджувати тактичні десанти, забезпечувати протимінну оборону Дунаю, переправу і перевезення військ, а також вести боротьбу з річковими силами супротивника.

Рис. 3.1.94. Монітор «Железняков» на…

Рис. 3.1.94. Монітор «Железняков» на супутниковому знімку Києва

Рис. 3.1.95. Монітор «Железняков»

Рис. 3.1.95. Монітор «Железняков»

З Дніпра на Дунай було вирішено перевести п'ять моніторів – "Ударний", "Железняков", "Жемчужин", "Мартинов" і "Ростовцев". Ці кораблі в числі перших 22 червня 1941 року вступили в бій з румунами і майже місяць діяли спільно з сухопутними частинами, не допускаючи форсування річки. Але в середині липня 1941 р. стало зрозумілою необхідність відступу. 19 липня Дунайська флотилія крізь вогонь румунських берегових батарей прорвалася в Чорне море і під прикриттям кораблів флоту в повному складі прибула до Одеси. Після цього річкові кораблі, які вчинили незвичайний для них перехід морем, зосередилися в Миколаєві і Херсоні. Їх швидко відремонтували і перекинули на Південний Буг і Дніпро. З усіх моніторів радянської побудови, які взяли на себе перший удар ворога, найдивовижніша доля випала на долю "Железнякова", що здобув собі славу "невловимого монітора".

Після відходу з Ізмаїла "Железняков" брав участь в обороні Миколаєва та Херсона, здійснив перехід до Севастополя. Після розформування Дунайської флотилії 20 листопада 1941 р. бився у складі Азовської флотилії аж до вересня 1942 р. і прорвавшись через блоковану німцями Керченську протоку, вийшов у штормове Чорне море і самостійно прийшов у Поті. "Як зараз бачу Потійському гавань, – згадував командувач чорноморським флотом адмірал Ф. Октябрський, – і в дальньому кутку її – корабель – герой, що став живою легендою Чорноморського флоту...". Загалом на Ленінській Кузні виготовили вісім моніторів. Зокрема, у межах Києва бої вели монітори «Флягін», «Ростовцев» та «Левачов». Усі вони не пережили війну. На п’єдестал біля рідного заводу повернувся лише «Железняков». Цікаво, що на носу «Железнякова» встановлено іншу пам’ятку – 45 мм носову артилерійську установку, яка походить від іншого корабля монітора «Активний» ().

Рис. 3.1.96. Артилерійська установка…

Рис. 3.1.96. Артилерійська установка 41-К з монітора «Активний»

Рис. 3.1.97. Пам’ятко-охоронна дошка…

Рис. 3.1.97. Пам’ятко-охоронна дошка монітора «Железняков»

Наразі це унікальний корабель-пам`ятка історії (охоронну дошку закріплено на п’єдесталі: Монітор „Железняков”; 1941-1945 рр.; Електриків вул. 26; Пам’ятка науки і техніки, історії; Постанова Кабінету Міністрів України від 10.10.2012 № 929; Охорон. № 260062-Н), який має бути дбайливо збережений. Натомість залишений без догляду корабель повільно гине. Мародери зняли з корабля вироби з меді: бронзовий герб, склянки і т.і. Потім вкрали якірний ланцюг, розбили ліхтарі ходових вогнів та прожектора. Легендарний корабель має стати доступний під час водних екскурсій по Гавані, та пішохідних з Подолу на Рибальський півострів. Висловлено концепцію перетворення його на самостійний музей, в якому відвідувачі могли б оглядати відновлені бойову рубку, кают кампанію кілька кают.

Зазначене повністю відповідає світовому досвіду. Кораблі пам’ятки притягають туристів. Так, наприклад, вони наявні в кожному великому річковому місті США. Можна згадати також «Аврору» в Санкт-Петербурзі чи есмінець «Блискавиця» в Гдині.

Рис. 3.1.98. Вид на рубку монітору…

Рис. 3.1.98. Вид на рубку монітору «Железняков»

Рис. 3.1.99. Крейсер «Олімпія» та…

Рис. 3.1.99. Крейсер «Олімпія» та субмарина «Бекуна» в Філадельфії – зразок успішного туристичного використання кораблів пам’яток

2. Мінний катер МК-4

На узбережжі Жукового острова поблизу точки відходження Козачої коси розмістилася база підводно-технічних робіт. Тут було штучно створено зручну прямокутну гавань. На території бази стоїть на п'єдесталі ще один корабель мінний катер МК-4 типу «Ярославець».

Рис. 3.1.100. Мінний катер МК-4 типу…

Рис. 3.1.100. Мінний катер МК-4 типу «Ярославець» на супутниковому знімку Києва

Рис. 3.1.101. Мінний катер типу…

Рис. 3.1.101. Мінний катер типу «Ярославець» на Жуковому острові, колись

До борту прикріплена велика меморіальна дошка з описом бойового шляху катера, який воював у складі Волзької та Дніпровської військових флотилій. Після війни катер прослужив як водолазний бот ще 15 років. Перетворений на пам'ятник колективом київського експедиційного загону підводно-технічних робіт 9 травня 1980 р. Детальніше див.

Рис. 3.1.102. Мінний катер типу…

Рис. 3.1.102. Мінний катер типу «Ярославець» на Жуковому острові, зараз

Рис. 3.1.103. Пам’ятна дошка,…

Рис. 3.1.103. Пам’ятна дошка, встановлена біля катера МК-4

У зв’язку з відсутністю догляду за цим кораблем-пам’яткою та значним погіршенням його стану необхідно терміново перенести його до парку моряків. Корабель має бути доступний під час водних екскурсій по Гавані, та пішохідних з Подолу на Рибальський півострів. Можливим також є розгляд питання про створення на території заводу «Ленінська кузня» музею річкового та морського флоту у Києві та включенні даного корабля до переліку його експонатів.